021-88534441

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

عوارض اشعه ایکس بر بدن کودکان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عوارض اشعه ایکس بر بدن کودک

عوارض اشعه ایکس بر بدن کودکان پس از تحقیقات مکرر توسط پزشکان برجسته به اثبات رسیده است. این اشعه قدرت نفوذ بسیار بالایی دارد و به راحتی از اندام عبور می‌کند، در نتیجه هنگام قرار گرفتن در معرض آن مقداری از اشعه در بدن باقی می‌ماند که می‌تواند مشکلات متعددی را برای کودکان به وجود بیاورد. عوارض این اشعه به صورت کوتاه مدت و بلند مدت خود را نشان می‌دهند که در صورت مواجه شدن زیاد با اشعه عوارض بلند مدت به وجود خواهد آمد. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین عوارض اشعه ایکس بر بدن کودکان را برای شما شرح دهیم و با آنها آشنا شوید.

عوارض اشعه ایکس بر بدن کودکان

تاثیر اشعه ایکس بر بدن کودک

اشعه ایکس اینگونه نیست ک فقط در دستگاه‌های تصویربرداری وجود داشته باشند و امروزه حجم قابل توجهی از آن در محیط اطراف وجود دارد که توسط نور خورشید و یا از طریق روش‌های دیگر به بدن منتقل می‌گردد. تاثیر این اشعه بر بدن کودکان بسیار زیاد است چون کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و اشعه را بیشتر جذب می‌کنند و در بافت‌ها جای می‌دهند.
در صورتی که کودک شما دچار بیماری است و پزشک برای اطلاعات دقیق از بیماری او باید از روش‌های تصویربرداری استفاده کند، با یک بار مشکلی برای کودک ایجاد نخواهد شد اما تکرار آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد چون هر بار استفاده از لوازم دارای اشعه ایکس سبب می‌شود مقداری از آن در بدن کودک باقی بماند.
کودکان هنگام مواجه شدن با این اشعه ممکن است دچار عوارضی مانند بیماری‌های پوستی کوتاه مدت شوند که شامل قرمزی پوست و اگزما، ناراحتی در ناحیه سر و قرمزی چشم و سایر مشکلات دیگر شوند که اصولا باید این مساٸل را با پزشک متخصص درمیان بگذارید تا مدت زمان بیشتری طول نکشد.

اشعه ایکس چیست؟

اشعه ایکس از پرکاربردترین اشعه‌های موجود به شمار می‌رود که نه تنها در حرفه پزشکی بلکه در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این اشعه امروزه برای اطلاع از انواع بیماری‌های داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا اشعه به راحتی از بدن عبور کرده و مشاهده اندام درونی را برای پزشک راحت کرده تا بتواند بیماری را شناسایی کرده و برای تجویز دارو و شروع درمان اقدام کند.

تاثیر اشعه ایکس بر بدن کودک
٭٭٭لازم است بدانید که این اشعه در محیط اطراف ما وجود دارد و هر روزه حجمی از آن وارد بدن می‌شود پس تا زمانی که مجبور نشده‌اید کودک خود را در مقابل اشعه نگذارید تا حجم کمتری از اشعه به بدن او نفوذ کند. اشعه ایکس در اصل نوعی روش تصویربرداری است پزشک از طریق آن اطلاعاتی در مورد ساختار درون بدن کسب می کند. البته ناگفته نماند که با انجام این آزمایش‌ها کودکان خیلی در معرض تابش این اشعه قرار نمی‌گیرند.

راه‌های جلوگیری از نفوذ اشعه ایکس به بدن کودکان

برای جلوگیری از نفوذ اشعه ایکس به بدن کودکان همواره راه‌های متعددی وجود دارد و شما می‌توانید با کسب اطلاعات در مورد آنها از کودک خود محافظت کنید تا دچار بیماری‌های مضر و خطرناک نشود. از مهمترین این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
● سعی کنید تا حد امکان کودک را در مقابل این اشعه قرار ندهید.
● از لوازم ایمنی و محافظت کننده مانند لباس، عینک و غیره استفاده کنید.
● مقدار اشعه را متناسب با جثه کودک انتخاب کنید زیرا دوز بالا به کودک آسیب وارد می‌کند.
● تنها به نقطه دارای بیماری اشعه بتابانید چون تابش به تمام بدن مضر است.
● از تکرار تصویربرداری‌ها اجتناب کنید مگر به دستور پزشک و در صورتی که برای سلامتی کودک ضروری باشد.
با رعایت نکات ایمنی و توجه به دوز دریافتی اشعه همواره می‌توانید جذب اشعه را کاهش دهید و نگذارید که کودک دچار عوارض دریافت اشعه شود زیرا همان گونه که گفتیم این اشعه باعث عوارض کوتاه مدت و بلند مدت می‌شود که درمان آنها برای کودکان مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد.
دور کردن کودکان از عوامل بیماری زا باعث می‌شود تا در طول دوران کودکی خود نیازی به قرارگرفتن در معرض تابش اشعه ایکس پیدا نکنند، اصولا این گونه کودکان در بزرگسالی نیز سالم‌تر هستند و دچار بیماری‌های مزمن نمی‌شوند.

خطرات اشعه ایکس برای کودکان

همانطور که گفتیم اشعه ایکس برای کودکان خطرات و عوارض زیادی به همراه دارد که گاه جبران ناپذیر هستند، از این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. باعث می‌شود کودک در سنین بالاتر در معرض بیماری سرطان قرار بگیرد.
2. استفراغ‌های ناگهانی و پی‌در‌پی
3. خونریزی داخلی
4. غش
5. ریزش مو
6. سوختگی و حساسیت پوست
7. بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید
در صورتی که کودک شما به صورت مداوم در برابر اشعه ایکس قرار بگیرد و هر بار دوز بالایی از اشعه را دریافت نماید مسلما در سنین بالاتر به بیماری‌هایی که اشاره کردیم مبتلا خواهد شد. البته اگر کودک تنها یک یا دو بار در طول عمر در معرض این اشعه با دوز پایین قرار بگیرد مسلما به بیماری مبتلا نخواهد شد از این رو سعی کنید تا حد امکان کودک را مقابل اشعه قرار ندهید.

معایب اشعه ایکس برای بدن کودکان

کودکان همانگونه که گفتیم اندام و جثه کوچک و ظریفی دارند که به راحتی هر نوع اشعه و باکتری را جذب می‌کنند و دچار بیماری و ضعف می‌شوند. اشعه ایکس نیز از قدرت نفوذ بالایی برخوردار است به همین دلیل برای کودکان مضرات زیادی به همراه دارد.
معایب فراوان این اشعه باعث شده تا پزشکان نیز به جز مواقع بسیار ضروری کودک را مقابل اشعه قرار نمی‌دهند. کودکان ممکن است در برابر این اشعه دچار مشکلات شنوایی، بینایی و حتی جسمی شوند که این برای کودکان دردناک خواهد بود. در ادامه به مهمترین و پرتکرارترین سوالات شما پاسخ داده‌ایم تا بتوانید به خوبی از خود و کودکانتان مراقبت کنید زیرا اشعه ایکس در کنار فوایدی که دارد مضرات فراوانی هم در خود جای داده است که سلامتی شما و فرزندتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گرفتن عکس دندان هفته اول بارداری خطرناک است؟

بسیاری از بانوان پرسیده‌اند که آیا گرفتن عکس دندان در هفته اول بارداری خطرناک است؟ در پاسخ باید بگوییم که پزشکان ثابت کرده‌اند که در این دوره عکس دندان چون از دوز بسیار پایینی از اشعه برخوردار است به جنین آسیبی وارد نمی‌کند و هیچ گونه خطری برای مادر باردار نیز به همراه نخواهد داشت.

گرفتن عکس دندان هفته اول بارداری خطرناک است؟

آیا اشعه ایکس باعث سرطان در کودکان می‌شود؟

در پاسخ به این سوال نیز که آیا اشعه ایکس باعث سرطان در کودکان می‌شود باید بگوییم که بله در صورتی که کودک شما به صورت مداوم در مقابل اشعه ایکس قرار بگیرد و یا در هر نوبت دوز بالایی از اشعه را دریافت کند، ممکن است در سنین بالاتر این اشعه نفوذ کرده در بدن باعث بروز سرطان گردد.

آیا اشعه ایکس بر روی تخمک تاثیر می‌گذارد؟

اشعه ایکس اصولا بر اندام‌های حساس بانوان به خصوص تخمک‌های آنها تاثیر به سزا و مستقیمی می‌گذارد و اگر دراز مدت مقابل اشعه باشید ممکن است باعث ناباروری تخمک گردد و فعالیت آن را دچار اختلال کند، البته اگر دفعات قرارگیری در مقابل اشعه کم باشد اصولا تاثیر سنگینی نخواهد گذاشت.

آیا اشعه ایکس برای جنین خطرناک است؟

اشعه ایکس برای جنین مضر است چون این اشعه به راحتی از اندام مادر عبور کرده و به بدن جنین می‌رسد از این رو مادر باردار باید از قرارگیری مقابل اشعه اجتناب کند تا به جنین آسیبی وارد نشود. این اشعه نه تنها به جسم جنین وارد می‌شود بلکه بر روی اندام‌های درونی جنین مانند کلیه و قلب و مغز او نیز تاثیر خواهد گذاشت و باعث اختلال در عملکرد آنها پس از تولد می‌گردد.

رادیولوژی هفته اول بارداری مضر است؟

رادیولوژی اصولا بیشترین میزان تابش اشعه را به خود اختصاص داده است، به همین دلیل برای بانوان باردار حتی در دوران ابتدایی بارداری بسیار مضر خواهد بود. از این رو در این دوران تا حد امکان به سراغ رادیولوژی نروید چون اشعه ایکس با دوز بالا وارد بدن شما شده و مشکلاتی نظیر سقط جنین، بیماری جنین و غیره را به همراه خواهد آورد.

آیا اشعه ایکس بر روی نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

در دوران نوزادی سلول‌های کودکان با شدت بیشتری تکثیر می‌شوند و رشد می‌کنند در نتیجه DNA آنها بیشتر در معرض جهش و تغییرات ژنتیکی قرار دارد. به همین دلیل اگر اشعه به بدن آنها وارد شود مسلما این سلول‌ها دچار اختلال خواهند شد و بر روی ژنتیک فرد هم تاثیر می‌گذارند و نمی‌گذارند که نوزاد رشد مناسب و درستی داشته باشد. نوزادان نباید در مقابل این گونه اشعه‌ها قرار بگیرند از این رو باید آنها را از محیط اشعه ایکس دور نگه دارید تا دچار بیماری نشود.
سخن پایانی
اشعه ایکس بر روی بدن بزرگسالان نیز تاثیرات زیادی می‌گذارد و باعث بیماری آنها نیز می‌گردد. حال کودکان و نوزادان سلول‌ها و اندام ضعیف‌تری دارند و هر بار حجم بیشتری از اشعه در بدن آن‌ها نفوذ می‌کند، پس بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند. در صورتی که مجبور به انجام تصویربرداری با اشعه ایکس برای کودکان خود هستید حتما از لوازم و لباس‌های ایمنی استفاده کنید تا اشعه کمتر وارد بدن آنها شود.

آخرین مقالات ما
error: Content is protected !!