021-88534441

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

تثبیت کننده ولتاژ چیست و چه کاربردهایی داره ؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه

تثبیت کننده ولتاژ چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ عملکرد تثبیت کننده ولتاژ ، انواع و کاربردها

فهرست مطالب
مقدمه ای بر تثبیت کننده (استابلایزر):
تثبیت کننده ولتاژ چیست؟
انواع تثبیت کننده های ولتاژ
چرا تثبیت کننده های ولتاژ مورد نیاز است؟
تثبیت کننده ولتاژ چگونه کار می کند؟
تثبیت کننده های ولتاژ نوع رله
تثبیت کننده های ولتاژ کنترل شده سروو
تثبیت کننده های ولتاژ ساکن
تفاوت بین تثبیت کننده ولتاژ و تنظیم کننده ولتاژ
چگونه یک تثبیت کننده ولتاژ با اندازه مناسب انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید : فلزیاب دستی چگونه کار میکند ؟ 

تثبیت کننده ولتاژ چیست و چه کاربردهایی داره ؟

مقدمه ای بر تثبیت کننده:
بکارگیری فناوری تراشه‌های ریزپردازنده و قطعات الکترونیک قدرت در طراحی تثبیت کننده‌های ولتاژ AC هوشمند (یا تنظیم کننده های ولتاژ خودکار (AVR)) منجر به تولید منبع تغذیه با کیفیت بالا و پایدار در برابر انحراف قابل توجه و مداوم ولتاژ شبکه شده است.
به عنوان پیشرفت در تثبیت‌کننده‌های ولتاژ معمولی از نوع پله‌ای یا رله‌ای، تثبیت‌کننده‌های نوآورانه مدرن از مدارهای کنترل دیجیتال با کارایی بالا و مدارهای کنترل نیمه هادی استفاده می‌کنند که تنظیمات پتانسیومتری را حذف می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا ولتاژ مورد نیاز خود را از طریق صفحه کلید، با امکان وصل و قطع خروجی تنظیم کند.
این همچنین باعث شده تا زمان گذر یا پاسخگویی تثبیت‌کننده‌ها به نرخ بسیار کمتری، معمولاً کمتر از چند میلی‌ثانیه، برسد. علاوه بر این، می‌توان خروجی را با تنظیمات متغیر کنترل کرد.
امروزه تثبیت کننده ها به یک راه حل قدرت بهینه برای بسیاری از لوازم الکترونیکی حساس به نوسانات ولتاژ تبدیل شده اند و با بسیاری از دستگاه‌ها مانند دستگاه های CNC، تهویه مطبوع، تلویزیون، لوازم برقی خانگی همچون ظرفشوئی – لباسشوئی – یخچال و … و همچنین تجهیزات پزشکی، کامپیوتر، تجهیزات مخابراتی و غیره کار می‌کنند.

تثبیت کننده ولتاژ چیست؟

یک وسیله الکتریکی است که بدون توجه به تغییرات ولتاژ ورودی، ولتاژ ثابتی را در پایانه‌های خروجی خود به مصرف کننده می‌رساند. از تجهیزات یا وسایل در برابر ولتاژ بیش از حد، ولتاژ پایین و سایر نوسانات ولتاژ محافظت می‌کند.
همچنین به عنوان تنظیم کننده ولتاژ خودکار (AVR) شناخته می‌شوند. تثبیت کننده‌های ولتاژ برای تجهیزات الکتریکی گران قیمت ترجیح داده می‌شوند تا از نوسانات مضر ولتاژ پایین یا بالا محافظت کنند. برخی از این تجهیزات عبارتند از: تهویه مطبوع، دستگاه های چاپ افست، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین های صنعتی و دستگاه های پزشکی.
تثبیت کننده‌های ولتاژ، نوسان ولتاژ ورودی را قبل از اینکه بتواند به بار (یا تجهیزات حساس به تغییرات ولتاژ) وارد شود، تنظیم می‌کند. ولتاژ خروجی از تثبیت کننده در محدوده 220 ولت یا 230 ولت در مورد منبع تغذیه تک فاز و 380 ولت یا 400 ولت در مورد منبع تغذیه سه فاز، در محدوده نوسان ولتاژ ورودی مشخص می شود. این تنظیم توسط عملیات افزایش یا کاهش توسط مدار داخلی انجام می‌شود.
انواع زیادی از تنظیم کننده‌های ولتاژ اتوماتیک در بازار امروز موجود است. بر حسب نوع کاربرد و ظرفیت (KVA) مورد نیاز می‌توانند واحدهای تک فاز یا سه فاز باشند. تثبیت کننده‌های سه فاز در دو نسخه به عنوان مدل‌های بار متعادل و مدل های بار نامتعادل عرضه می‌شوند.
اینها یا به عنوان واحدهای اختصاصی برای لوازم خانگی یا به عنوان یک واحد تثبیت کننده بزرگ برای کل لوازم خانگی در یک مکان خاص، مثلاً کل خانه، در دسترس هستند. علاوه بر این، اینها می‌توانند از نوع آنالوگ یا دیجیتال واحدهای تثبیت کننده باشند.

انواع تثبیت کننده های ولتاژ

انواع متداول تثبیت کننده های ولتاژ عبارتند از تثبیت کننده های دستی یا قابل تعویض، تثبیت کننده‌های خودکار نوع رله‌ای، تثبیت کننده‌های نیمه هادی یا استاتیک و تثبیت کننده‌های با کنترل سروو موتور. علاوه بر عملکرد تثبیت کننده، اکثر تثبیت کننده‌ها دارای ویژگی‌های اضافی مانند قطع در ولتاژ پایین ورودی/خروجی، قطع در ولتاژ بالا ورودی/خروجی، قطع در اضافه بار، امکانات شروع و توقف خروجی، استارت دستی/خودکار، نمایشگر قطع ولتاژ، سوئیچینگ ولتاژ صفر و غیره هستند.

چرا تثبیت کننده های ولتاژ مورد نیاز است؟

به طور کلی، هر تجهیزات یا دستگاه الکتریکی برای طیف وسیعی از ولتاژ ورودی طراحی شده است. بسته به حساسیت، محدوده کاری تجهیزات به مقادیر خاصی محدود می‌شود. به عنوان مثال، برخی تجهیزات می‌توانند 10 ± درصد ولتاژ نامی را تحمل کنند در حالی که برخی دیگر 5 ± درصد یا کمتر.
نوسانات ولتاژ (افزایش یا افت مقدار ولتاژ نامی) در بسیاری از مناطق، به ویژه در خطوط پایانه، کاملاً رایج است. شایع ترین دلایل نوسانات ولتاژ روشنایی، خطاهای الکتریکی، سیم کشی معیوب و خاموش شدن دوره‌ای دستگاه است. این نوسانات باعث ایجاد مشکلاتی برای تجهیزات یا وسایل برقی می‌شود، از جمله ولتاژ بیش از حد طولانی مدت باعث:
آسیب دائمی به تجهیزات
آسیب به عایق سیم پیچ‌ها
وقفه ناخواسته در بار
افزایش تلفات در کابل‌ها و تجهیزات مربوطه
کاهش طول عمر دستگاه
افزایش ولتاژ طولانی مدت باعث:
خرابی تجهیزات
دوره‌های کاری طولانی‌تر (مانند بخاری‌های المنتی)
کاهش عملکرد تجهیزات
کشیدن جریان های بزرگ که بیشتر منجر به گرمای بیش از حد می‌شود
خطاهای محاسباتی
کاهش سرعت موتورها
بنابراین ثبات و دقت ولتاژ، عملکرد صحیح تجهیزات را تضمین می‌کند. بنابراین تثبیت کننده‌های ولتاژ تضمین می‌کنند که نوسانات ولتاژ در برق ورودی بر بار یا دستگاه الکتریکی تأثیر نمی‌گذارد.

تثبیت کننده ولتاژ چگونه کار می کند؟

اصل اساسی تثبیت کننده ولتاژ برای انجام عملیات افزیش و کاهش
در یک تثبیت کننده ولتاژ، تصحیح ولتاژ از شرایط ولتاژ بیش از حد و افت ولتاژ از طریق دو عملیات ضروری یعنی عملیات افزایش و کاهش انجام می‌شود. این عملیات را می‌توان به صورت دستی توسط سوئیچ‌‌‌ها یا به صورت خودکار از طریق مدارهای الکترونیکی انجام داد. در شرایط افت ولتاژ، عملیات افزایش، ولتاژ را به یک سطح نامی افزایش می‌دهد در حالی که عملکرد کاهش سطح ولتاژ را در شرایط ولتاژ بیش از حد کاهش می‌دهد.
مفهوم تثبیت شامل افزودن یا کم کردن ولتاژ به منبع تغذیه و خروج از شبکه است. برای انجام چنین کارهایی تثبیت کننده از یک ترانسفورماتور استفاده می‌کند که در پیکربندی‌های مختلف با رله‌های سوئیچینگ متصل می شود. برخی از تثبیت کننده‌ها از ترانسفورماتور با خروجیهای روی سیم پیچ برای ایجاد اصلاحات مختلف ولتاژ استفاده می‌کنند در حالی که تثبیت کننده‌های سرو از ترانسفورماتور خودکار برای داشتن طیف وسیعی از اصلاحات استفاده می‌کنند.

برای درک این مفهوم، اجازه دهید ترانسفورماتور ساده پله کاهنده 230/12 ولت را در نظر بگیریم و ارتباط آن با این عملیات در زیر آورده شده است.

تثبیت کننده ولتاژ چگونه کار می کند؟

شکل بالا پیکربندی افزاینده را نشان می دهد که در آن قطبیت سیم پیچ ثانویه به گونه‌ای جهت‌گیری می‌شود که ولتاژ آن مستقیماً به ولتاژ اولیه اضافه می‌شود. بنابراین، در شرایط افت ولتاژ، ترانسفورماتور (خواه تغییر دهنده خروجی یا اتوترانسفورماتور) توسط رله‎ها یا کلیدهای الکترونیکی سوئیچ می‌شود تا ولتاژهای اضافی به ولتاژ ورودی اضافه شود.

انواع تثبیت کننده

در شکل بالا، ترانسفورماتور در پیکربندی کاهنده متصل شده است، که در آن قطبیت سیم پیچ ثانویه به گونه‌ای جهت گیری شده است که ولتاژ آن از ولتاژ اولیه کم شود. مدار سوئیچینگ اتصال به بار را به این پیکربندی در شرایط ولتاژ بیش از حد تغییر می‌دهد.

تثبیت کننده ولتاژ چگونه کار می کند؟

شکل بالا تثبیت کننده ولتاژ دو مرحله ای را نشان می دهد که از دو رله برای تامین AC ثابت به بار در هنگام افزایش ولتاژ و کاهش ولتاژ استفاده می‌کند. با سوئیچ کردن رله‌ها، می‌توان عملیات کاهش و افزایش برای دو نوسان ولتاژ خاص (یکی کاهش ولتاژ، مثلاً 195 ولت و دیگری برای اضافه ولتاژ، مثلاً 245 ولت) را انجام داد.
در مورد تثبیت کننده های نوع ترانسفورماتور پله‌ای، سرهای مختلف بر اساس میزان کاهش و افزایش مورد نیاز سوئیچ می‌شوند. اما در مورد تثبیت کننده‌های نوع ترانسفورماتور خودکار، از موتورهای (سروو موتور) همراه با اتصال لغزنده برای بدست آوردن ولتاژهای کاهش و افزایش استفاده میشود زیرا دارای تنها یک سیم پیچ است.

انواع تثبیت کننده های ولتاژ

تثبیت کننده‌های ولتاژ به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از لوازم الکتریکی خانگی، صنایع و سیستمهای تجاری تبدیل شده‌اند. پیش از این، از تثبیت کننده‌های ولتاژ دستی یا قابل تعویض برای تقویت یا کاهش ولتاژ ورودی به منظور اصلاح ولتاژ خروجی در محدوده دلخواه استفاده می شد. چنین تثبیت کننده‌هایی با رله های الکترومکانیکی به عنوان دستگاه‌های سوئیچینگ ساخته می‌شوند.
بعداً، مدارهای الکترونیکی کنترلی فرآیند تثبیت را به طور خودکار انجام دادند و تنظیم کننده‌های ولتاژ اتوماتیک تغییر دهنده سربندی را به وجود آورد. یکی دیگر از انواع محبوب تثبیت کننده ولتاژ، تثبیت کننده سروو است که در آن اصلاح ولتاژ به طور مداوم بدون هیچ کلیدی انجام می‌شود. اجازه دهید سه نوع اصلی تثبیت کننده ولتاژ را مورد بحث قرار دهیم.

تثبیت کننده های ولتاژ نوع رله

در این نوع از تثبیت کننده‌های ولتاژ، تنظیم ولتاژ با سوئیچ کردن رله‌ها به گونه‌ای انجام می شود که یکی از چند خروجی ترانسفورماتور را به بار متصل می‌کند (مانند روشی که در بالا توضیح داده شد) خواه برای عملیات تقویت یا کماهش باشد. شکل زیر مدار داخلی تثبیت کننده نوع رله را نشان می‌دهد.
دارای مدار الکترونیکی و مجموعه‌ای از رله‌ها در کنار ترانسفورماتور (که می تواند ترانسفورماتور حلقوی یا هسته‌ای آهنی باشد که روی ثانویه آن بسته می‌شود). مدار الکترونیکی شامل مدار یکسو کننده، تقویت کننده عملیاتی، واحد میکروکنترلر و سایر اجزای کوچک است.

تثبیت کننده های ولتاژ نوع رله

مدار الکترونیکی ولتاژ خروجی را با مقدار مرجع ارائه شده توسط منبع ولتاژ مرجع داخلی مقایسه می‌کند. هر زمان که ولتاژ فراتر از مقدار مرجع افزایش یا کاهش یابد، مدار کنترل رله مربوطه را سوئیچ می‌کند تا سر مورد نظر را به خروجی متصل کند.
این تثبیت کننده ها معمولاً ولتاژ را برای تغییرات ولتاژ ورودی 15± تا 6± درصد با دقت ولتاژ خروجی 5± تا 10± درصد تغییر می دهند. این نوع تثبیت کننده ها به دلیل وزن کم و هزینه کم، بیشترین کاربرد را برای وسایل ارزانتر در کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی دارند. با این حال، اینها با محدودیت‌های متعددی مانند سرعت کم تصحیح ولتاژ ، دوام کمتر، قابلیت اطمینان کمتر، قطع و وصل شدن مسیر برق در حین تنظیم و ناتوانی در مقاومت در برابر نوسانات ولتاژ بالا طرف هستند.

تثبیت کننده های ولتاژ کنترل شده سروو

اینها به سادگی به عنوان تثبیت کننده‌های سروو نامیده می‌شوند (کار بر روی مکانیزم سروو که به عنوان بازخورد منفی نیز شناخته می‌شود) و نامش نشان می‌دهد که از یک موتور سروو برای تصحیح ولتاژ استفاده می‌کند. اینها عمدتاً برای دقت ولتاژ خروجی بالا، معمولاً ± 1 درصد با تغییرات ولتاژ ورودی تا 50 ± درصد استفاده می شوند. شکل زیر مدار داخلی یک تثبیت کننده سروو را نشان می دهد که شامل سروو موتور، ترانسفورماتور خودکار، ترانسفورماتور کاهش و افزایش، درایور موتور و مدار کنترل به عنوان اجزای ضروری است.

تثبیت کننده های ولتاژ کنترل شده سروو

در این تثبیت کننده، یک سر ترانسفورماتور اولیه کاهش و افزایش به سر ثابت ترانسفورماتور خودکار متصل می‌شود، در حالی که سر دیگر به بازوی متحرکی که توسط سروو موتور کنترل می‌شود، متصل است. ثانویه ترانسفورماتور کاهش و افزایش به صورت سری به منبع ورودی متصل می شود که چیزی جز خروجی تثبیت کننده نیست.

تثبیت کننده های ولتاژ کنترل شده سروو

مدار کنترل الکترونیکی افت ولتاژ و افزایش ولتاژ را با مقایسه ورودی با منبع ولتاژ مرجع داخلی تشخیص می‌دهد. هنگامی که مدار خطا را حس می‌کند، موتور را به کار می‌اندازد که به نوبه خود بازوی اتوترانسفورماتور را حرکت می‌دهد. این می‌تواند ترانسفورماتور اولیه کاهش و افزایش را تغذیه کند به طوری که ولتاژ در سرتاسر ثانویه باید خروجی ولتاژ دلخواه باشد. اکثر تثبیت کننده‌های سروو از میکروکنترلر یا پردازنده تعبیه شده برای مدار کنترل برای دستیابی به کنترل هوشمند استفاده می‌کنند.

این استابلایزرها می توانند از نوع تک فاز، سه فاز متعادل و یا سه فاز نامتعادل باشند. در نوع تک فاز، یک سروو موتور کوپل شده به ترانسفورماتور متغیر به اصلاح ولتاژ کمک می‌کند. در مورد نوع متعادل سه فاز، یک سروو موتور با سه ترانسفورماتور خودکار کوپل می‌شود تا با تنظیم خروجی ترانسفورماتورها، خروجی تثبیت شده در هنگام نوسانات فراهم شود. در نوع نامتعادل از تثبیت کننده‌های سروو، سه سروو موتور مستقل به همراه سه ترانسفورماتور خودکار و دارای سه مدار کنترل مجزا هستند.

تثبیت کننده های ولتاژ کنترل شده سروو

استفاده از تثبیت کننده های سروو در مقایسه با تثبیت کننده‌های نوع رله مزایای مختلفی دارد. برخی از این موارد عبارتند از: سرعت تصحیح بالاتر، دقت بالای خروجی تثبیت شده، توانایی مقاومت در برابر جریان‌های ناگهانی و قابلیت اطمینان بالا. با این حال، به دلیل وجود موتور، اینها نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارند.

تثبیت کننده های ولتاژ ساکن

همانطور که از نام آن پیداست، تثبیت کننده ولتاژ استاتیک هیچ قسمت متحرکی به عنوان مکانیزم موتور سروو در مقایسه با تثبیت کننده‌های سروو ندارد. بجای تثبیت کننده های معمولی متغیر از مدار مبدل الکترونیکی قدرت برای دستیابی به تنظیم ولتاژ استفاده می‌کند. امکان تولید دقت بیشتر و تنظیم ولتاژ عالی توسط این تثبیت کننده‌ها در مقایسه با استابلایزرهای سروو وجود دارد و معمولاً تنظیم 1± درصد است.
تثبیت کننده های ولتاژ ساکن اساساً از ترانسفورماتور کاهش و افزایش، مبدل توان IGBT (یا مبدل AC به AC) و میکروکنترلر، ریزپردازنده یا کنترل کننده مبتنی بر DSP تشکیل شده است. مبدل IGBT کنترل شده با میکروپروسسور مقدار مناسب ولتاژ را با تکنیک مدولاسیون عرض پالس تولید می کند و این ولتاژ با ترانسفورماتور اصلی کاهش و افزایش تامین می‌شود. مبدل IGBT ولتاژ را به گونه‌ای تولید می‌کند که بتواند در فاز یا 180 درجه خارج از ولتاژ خط ورودی باشد تا در هنگام نوسانات، ولتاژها را کم و زیاد کند.

تثبیت کننده های ولتاژ ساکن

هر زمان که ریزپردازنده افت ولتاژ را تشخیص دهد، پالس های PWM را به مبدل IGBT می فرستد تا ولتاژی برابر با مقدار انحراف از مقدار نامی تولید کند. این خروجی با منبع ورودی هم فاز است و به ترانسفورماتور اصلی کاهش و افزایش اعمال می‌شود. از آنجایی که ثانویه به خط ورودی متصل است، ولتاژ القایی به منبع ورودی اضافه می‌شود و این ولتاژ اصلاح شده به بار منتقل می‌شود.
به طور مشابه، افزایش ولتاژ باعث می شود مدار ریزپردازنده پالس های PWM را ارسال کند به گونه‌ای که مبدل مقدار ولتاژ انحرافی را صادر می‌کند که 180 درجه با ولتاژ ورودی اختلاف فاز دارد. این ولتاژ در ثانویه ترانسفورماتور کاهش و افزایش از ولتاژ ورودی کم می‌شود تا عملیات کاهش انجام شود.
این تثبیت کننده‌ها در مقایسه با تثبیت کننده‌های تعویض سر و کنترل سروو به دلیل مزایای بسیار متنوعی مانند اندازه جمع و جور، سرعت تصحیح بسیار سریع، تنظیم ولتاژ عالی، عدم نیاز به نگهداری به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، راندمان بالا و قابلیت اطمینان بالا بسیار محبوب هستند.

تفاوت بین تثبیت کننده ولتاژ و تنظیم کننده ولتاژ

یک سوال عمده اما گیج کننده در اینجا مطرح می‌شود که دقیقاً تفاوت(های) بین تثبیت کننده و تنظیم کننده (رگولاتور) چیست؟ در واقع هر دو یک کار را انجام می‌دهند، یعنی ولتاژ را تثبیت می‌کنند، اما تفاوت اصلی بین تثبیت کننده ولتاژ و تنظیم کننده ولتاژ این است:

تثبیت کننده ولتاژ: دستگاه یا مداری است که برای رساندن ولتاژ ثابت به خروجی بدون تغییر در ولتاژ ورودی طراحی شده است.
تنظیم کننده ولتاژ: دستگاه یا مداری است که برای رساندن ولتاژ ثابت به خروجی بدون تغییر در جریان بار طراحی شده است.

چگونه یک تثبیت کننده ولتاژ با اندازه مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از خرید یک تثبیت کننده ولتاژ برای یک دستگاه، مهم ترین چیز این است که چندین عامل را در نظر بگیرید. این عوامل عبارتند از: وات مورد نیاز دستگاه، سطح نوسانات ولتاژی که در محل نصب سابقه دارد، نوع دستگاه، نوع تثبیت کننده، محدوده کاری تثبیت کننده (ولتاژهای صحیح به کدام استابلایزر)، قطع اضافه ولتاژ/کاهش ولتاژ، نوع مدار کنترل، نوع نصب و عوامل دیگر. در اینجا ما مراحل اساسی را ارائه کرده‌ایم که باید قبل از خرید یک تثبیت کننده برای منظور شما در نظر بگیرید.

چگونه یک تثبیت کننده ولتاژ با اندازه مناسب انتخاب کنیم؟
با مشاهده جزئیات پلاک(در اینجا نمونه‌ها: پلاک ترانسفورماتور، پلاک مشخصات سازنده، پلاک خازن و غیره) یا از دفترچه راهنمای کاربری محصول، توان دستگاهی را که قرار است برای تثبیت کننده تهیه کنید را، بررسی کنید.
از آنجایی که تثبیت کننده‌ها بر حسب کیلو ولت آمپر هستند (همانطور که ترانسفورماتور به جای کیلووات بر حسب کیلو ولت آمپر است)، می‌توان وات را با ضرب ولتاژ دستگاه در حداکثر جریان نامی محاسبه کرد.
توصیه می‌شود که یک حاشیه ایمنی به درجه تثبیت کننده اضافه کنید، معمولاً 20-25 درصد. این می‌تواند برای برنامه‌های آینده برای افزودن دستگاه‌های بیشتر به خروجی تثبیت کننده مفید باشد.
اگر دستگاه بر حسب وات درجه بندی شده است، هنگام محاسبه رتبه کیلو ولت آمپر تثبیت کننده، ضریب توان را در نظر بگیرید. برعکس، اگر تثبیت‌کننده‌ها به جای kVA بر حسب کیلووات رتبه‌بندی می‌شوند، ضریب توان را با محصول ولتاژ و جریان ضرب کنید.
در زیر مثالی آورده شده است که چگونه تثبیت کننده ولتاژ با اندازه مناسب را برای وسایل برقی خود انتخاب کنید:
فرض کنید دستگاه (کولر یا یخچال) 1 کیلو ولت آمپر است. بنابراین، حاشیه امن 20 درصد، 200 وات است. با افزودن این وات به میزان واقعی، 1200 VA وات را به دست می‌آوریم. بنابراین تثبیت کننده 1.2 کیلوولت آمپر یا 1200 VA برای دستگاه نیاز است. برای نیازهای خانه، تثبیت کننده‌های 200 VA تا 10 کیلوولت آمپر ترجیح داده می‌شود. و برای کاربردهای تجاری و صنعتی از تثبیت کننده‌های درجه بندی بزرگ تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود.
امید است که اطلاعات ارائه شده برای خوانندگان آموزنده و مفید باشد.
استانداردهای مرتبط با انواع تثبیت کننده های ولتاژ
1- : 2021 XV International Scientific-Technical Conference on Actual Problems Of Electronic Instrument Engineering (APEIE)
Date of Conference: 19-21 November 2021
Date Added to IEEE Xplore: 27 December 2021
DOI: 10.1109/APEIE52976.2021.9647655
Publisher: IEEE

2- 2020 International Symposium on Power Electronics, Electrical Drives, Automation and Motion (SPEEDAM)
Date of Conference: 24-26 June 2020
Date Added to IEEE Xplore: 07 August 2020
DOI: 10.1109/SPEEDAM48782.2020.9161967
Publisher: IEEE
Conference Location: Sorrento, Italy

3- IEC 60076-21:2018
Power transformers – Part 21: Standard requirements, terminology, and test code for step-voltage regulators

4- Related :
IEC 60076-1:2011
IEC 60076-2:2011
IEC 60076-3:2013
IEC 60076-3:2013/AMD1:2018
IEC 60076-4:2002
IEC 60076-5:2006
IEC 60076-6:2007
IEC 60076-7:2018
IEC 60076-8:1997
IEC 60076-10:2016
IEC 60076-10-1:2016
IEC 60076-10-1:2016/AMD1:2020
IEC 60076-11:2018
IEC 60076-12:2008
IEC 60076-13:2006
IEC 60076-14:2013
IEC 60076-15:2015
IEC 60076-18:2012
IEC TS 60076-19:2013
IEC 60076-19-1:2023
IEC TS 60076-20:2017
IEC 60076-22-1:2019
IEC 60076-22-2:2019
IEC 60076-22-3:2019
IEC 60076-22-4:2019
IEC 60076-22-5:2021
IEC 60076-22-6:2021
IEC 60076-22-7:2020
IEC 60076-22-8:2021
IEC TS 60076-23:2018
IEC 60076-24:2020
IEC 60076-25:2023
IEC TR 60076-26:2020

5- IEC 60665
A.C. electric ventilating fans and regulators for household and similar purposes
And:
IEC 60665:2018
A.C. ventilating fans and regulators for household and similar purposes – Methods for measuring performance

آخرین مقالات ما
error: Content is protected !!