021-88534441

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

گنجیاب یا طلایاب چیست ؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

گنجیاب یا طلایاب چیست

گنجیاب یا همان طلایاب وسیله‌ای است که با کمک آنها اشیا آهنی و غیر آهنی را به راحتی شناسایی می‌کنند حتی اگر در زیر خاک دفن شده باشند. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها دقت و عملکرد عالی دارند و امروزه توانسته‌اند مصرف بالایی را از آن خود کنند. آنها می‌توانند تشخیص دهند که چه چیزی فلز است و چه چیزی فلزی نیست و این ویژگی سبب شده که در وقت صرفه جویی شود. گنجیاب‌ها به دلیل تشخیص عالی همواره کاربردهای گسترده‌ای دارند.

بیشتر بخوانید : انواع فلزیاب دستی

 

گنجیاب یا طلایاب چیست ؟

معرفی انواع طلایاب

انواع مختلفی از طلایاب در بازار وجود دارد که از نظر کیفیت، مدل، کارایی و بسیاری موارد دیگر با هم متفاوت هستند. طلایاب‌ها به صورت کلی در دو نوع دستی و غیر دستی تولید می‌شوند که هر کدام تنوع بالایی دارند و باید در انتخاب آنها دقت به خرج داد. از مدل‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● طلایاب نقطه زن؛

 

 طلایاب‌های نقطه زن برای تشخیص دقیق محل قرارگیری فلز طراحی شده‌اند. این طلایاب‌ها می‌توانند به راحتی طلا را از فاصله چند سانتی متری تشخیص دهند.

● طلایاب‌های شعاع زن؛

 

 طلایاب‌های شعاع زن برای شناسایی محدوده احتمالی وجود فلز طراحی شده‌اند. این طلایاب‌ها قادر هستند طلا را از فاصله چند متری تشخیص دهند.

● طلایاب‌های تصویری؛ 

 

طلایاب‌های تصویری از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از زیر زمین استفاده می‌کنند. آنها میتوانند طلا را از فاصله چند ده متری به خوبی تشخیص دهند.
بسیاری مدل دیگر هم وجود دارد که از نظر کیفیت فوق‌العاده هستند و بیشترین میزان مصرف را نیز دارند. طلایاب جیوه‌ای و طلایاب پالسی هم وجود دارند که به تازگی وارد بازار شده‌اند و قدرت شناسایی بالایی دارند. تنوع در دستگاههای گنجیاب به دلیل متفاوت بودن کارایی و قدرت آن‌ها است در نتیجه باید توجه کرده و متناسب با نیاز خود دستگاه را انتخاب کنید تا هنگام استفاده از آن با خطا و یا اشتباه مواجه نشوید.

 

طلایاب چگونه کار میکند؟

طلایاب چگونه کار میکند؟

استفاده از دستگاه طلایاب نیازمند دقت و تخصص فراوان است و بهتر است قبل از استفاده با نحوه کارکرد آن به صورت کامل آشنا شوید. نحوه فعالیت دستگاه طلایاب به این شکل است که این دستگاه از مبدأ خود فرستنده‌ای به نام آنتن دارد که به صورت موج‌های الکترومغناطیسی ارسال می‌شود.
٭٭وقتی این موج الکترومغناطیسی با فلز برخورد می‌کند، امواج به صورت بازتابی و با تاخیری کوتاه به دستگاه برمی‌گردند و توسط یک سنسور دریافت می‌شوند و پس از دریافت امواج فرستاده شده، دستگاه شروع به پردازش سیگنال‌ها می‌کند.
در این مرحله، سیستم الکترونیکی دستگاه اطلاعات دریافت شده را تحلیل کرده و بررسی می‌کند که آیا فلزی در نزدیکی دستگاه وجود دارد یا خیر و در صورت وجود فلز، دستگاه به کمک صدا و نوار تصویری که در صفحه نمایش دستگاه قابل مشاهده است، به کاربر اعلام می‌کند که فلز پیدا شده.
هنگامی که فلزی در نزدیکی دستگاه وجود دارد، دستگاه با استفاده از فرکانس‌های الکترومغناطیسی مرتبط با آن فلز، اطلاعاتی را درباره فلز جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات شامل فرکانس، عمق، اندازه و نوع فلز موجود است. با توجه به این اطلاعات، کاربر می‌تواند به راحتی فلز را تشخیص داده و از آن بهره ببرد.
عملکرد این دستگاه اصولا بسیار دقیق است اما برای این که دچار مشکل نشوید و دستگاه خطا نداشته باشد باید حتما اطلاعات کامل و جامع را به دست بیاورید و سپس از دستگاه استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه طلایاب

دستگاه طلایاب در تمام مدل‌هایی که دارد همواره دارای اجزایی است که هر قطعه وظیفه‌ای را به عهده دارد. از این اجزای مهم می‌توان موارد زیر را نام برد:
1. جعبه کنترل؛ این قطعه شامل الکترونیک ردیاب می‌شود و به عنوان اصلی‌ترین قسمت دریافت و انتقال سیگنال شناخته می‌شود.
2. سیم پیچ جستجو؛ این قطعه میدان الکترومغناطیسی را به زمین منتقل میکند و میدان الکترومغناطیسی برگشتی از هدف را دریافت مینماید.
3. میدان الکترومغناطیسی انتقالی؛ این بخش به اهداف مورد نظر انرژی منتقل می‌کند تا بتواند آنها را شناسایی نماید.
4. هدف بخش چهارم است که در آن فلز مورد نظر انتخاب می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
5. هدف ناخواسته اصولا فلزات آهنی هستند که هنگام فعالیت دستگاه آنها را شناسایی کرده و نمایش می‌دهد.
6. میدان الکترومغناطیسی دریافتی؛ این بخش اصولا اطلاعات دریافت شده را بررسی کرده و به نمایش می‌گذارد.
7. پاسخ هدف بخش دیگر است که در این شرایط دستگاه با شناسایی درست فلز مورد نظر همواره شروع به بوق زدن می‌کند.
همه قطعات طلایاب‌ها مهم هستند و باید عملکرد درستی از خود نشان بدهند تا بتوانند به خوبی فلزات گرانبها را پیدا کنند.

تفاوت طلایاب و فرزیاب

فلزیاب دستگاهی است که تنها قادر به شناسایی فلز مورد نظر است و قابلیت تشخیص ارزشمند بودن یا بی ارزش بودن فلز را ندارد اما گنجیاب و طلایاب قابلیت تشخیص ارزشمند بودن فلز را دارد.
طلا از جمله فلزات است، بنابراین فلزیاب قادر به یافتن طلا است، در مقابل طلایاب نیز قادر به تشخیص فلزات مختلف است. فلزیاب‌ها اساسا توسط علاقه‌مندانی که به دنبال یافتن طیف وسیعی از فلزات از جمله عتیقه جات، مصنوعات، سکه‌ها، جواهرات دارای نقره و طلا هستند، استفاده می‌شوند.
از فلزیاب معمولی می‌توان برای یافتن حلقه‌های طلا، جواهرات و سکه‌هایی استفاده کرد که در مقایسه با یافتن طلای طبیعی مانند قطعات کوچک طلا و ورقه‌های طلا بزرگ محسوب می‌شوند. برای مورد دوم، شما به یک طلایاب واقعی نیاز دارید.
این دو دستگاه شاید از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم داشته باشند اما از نظر کارایی و قدرت تشخیص تفاوت زیادی با هم دارند و در نتیجه باید دقت کنید و دستگاهی را انتخاب کنید که با عملکرد عالی خود بتواند فلز مورد نظر شما را به خوبی شناسایی کرده و گرانبها بودن آن را هم نمایش دهد.

عوامل موثر بر عمق تشخیص دستگاه طلایاب

بسیاری افراد پرسیده‌اند که طلایاب‌ها تا چه عمقی را می‌توانند بررسی کنند و چه عواملی بر روی عمق تشخیص آنها تاثیر می‌گذارد، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قطر سیم پیچ است که عمق تشخیص را تعیین می‌کند. بنابراین ردیاب‌هایی با سیم پیچ بزرگتر، می‌توانند نقاط عمیق‌تری را از نظر وجود فلزات بررسی نمایند.
با این وجود عمق تشخیص همچنین به فناوری ردیاب و بسیاری از عوامل محیطی بستگی دارد. عمقی که فلزیاب می‌تواند هدف را تشخیص دهد به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
1. اندازه هدف؛ اهداف بزرگتر می‌توانند در نقاط عمیق‌تری نسبت به اهداف کوچک شناسایی شوند.
2. شکل هدف؛ اشکال دایره‌ای مانند سکه‌ها و حلقه‌ها را می‌توان در نقاط عمیق‌تری نسبت به اشکال نازک و بلند مانند میخ‌ها تشخیص داد.
3. جهت گیری هدف؛ یک سکه افقی همواره در نقاط عمیق‌تری نسبت به یک سکه عمودی قابل تشخیص است.
4. ماده مورد نظر؛ فلزات با رسانایی بالا مثل نقره اصولا در نقاط عمیق‌تری نسبت به فلزات با رسانایی کم مثل طلا و یا سرب قابل تشخیص هستند.
کیفیت دستگاه و قطعات آن نیز می‌توانند عمق شناسایی آن را بالا ببرند پس اگر نیاز به شناسایی عمیق‌تری دارید دستگاهی را انتخاب کنید که بیشترین میزان کیفیت را به خود اختصاص داده و با دقت بیشتری جستجو می‌کند.

طلایاب از چند متری طلا را تشخیص می‌دهد

طلایاب از چند متری طلا را تشخیص می‌دهد

طلایاب‌های حرفه‌ای با توجه به شرایط محیطی و نوع زمین، قادر به تشخیص فلزات در عمق‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال، یک طلایاب حرفه‌ای ممکن است قادر باشد طلا را تا عمق 2 متر تشخیص دهد، در حالی که دستگاه‌های پیشرفته‌تر می‌توانند فلزات را در عمق‌های بیشتری تشخیص دهند.
انواع مختلف طلایاب با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و هرکدام حداکثر عمق تشخیص فلز متفاوتی دارند. لازم به ذکر است که نوع زمین و شرایط محیطی نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر عمق تشخیص فلزات توسط طلایاب داشته باشد. به عنوان مثال، در زمین‌های پر از سنگ و سنگ معدنی، طلایاب ممکن است فلزات را در عمق کمتری تشخیص دهد زیرا سنگ‌ها می‌توانند سیگنال فلز را از بین ببرند، یا در زمین‌های آبدار، به دلیل رطوبت بالا و کاهش مقاومت زمین طلایاب ممکن است فلزات را در عمق بیشتری تشخیص دهد.
البته ناگفته نماند که در کنار موارد گفته شده حجم طلا، حساسیت دستگاه، وجود فلزات دیگر و بسیاری موارد مهم دیگر هم وجود دارد که باعث می‌شوند طلایاب بهتر طلا را شناسایی کند.

طلایاب جیوه‌ای چیست

طلایاب جیوه‌ای به گنج یاب فلزات هم شناخته می‌شود که از یک بدنه تشکیل شده است که با استفاده از کابل‌های الکترونیکی که به آن متصل شده‌اند و فرکانس‌های ارسال‌شده به دستگاه، فلزات را ردیابی می‌کند. فلزیاب‌ها امواج مغناطیسی از خود ساطع می‌کنند و با تغییر شدت میدان مغناطیسی، به پیدا کردن انواع فلزات کمک می‌کنند.
یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای طلایاب، استفاده از آن در پیدا کردن طلا بوده است. ردیاب جیوه‌ای یا ردیاب گنج‌یاب فلزات شکل پیشرفته‌تر همان ردیاب‌هایی است که برای پیدا کردن طلا از آن استفاده می‌شد. این نوع ردیاب با تصویری که از ردیاب خودرو دارید کاملا متفاوت بوده و ساختار آن بسیار ساده است.
این دستگاه می‌تواند نزدیک بودن فلزات را تشخیص دهد و به صاحب ردیاب از طریق چراغ چشمک‌زن یا تغییر صدا، هشدار ارسال کند. این دستگاه معمولا مقدار فاصله از فلزات را نیز با بالا و پایین شدن مقدار صدا یا هشدارهایی از این قبیل به صاحب ردیاب نشان می‌دهد. یکی از موارد استفاده از این نوع طلایاب‌ها در باستان‌شناسی و برای پیدا کردن اشیا مدفون‌ شده است.

طلایاب پالسی چیست

طلایاب پالسی امواج الکترومغناطیسی را در قالب پالس‌‌های کوتاه و شدید از خود بیرون می‌‌فرستد و پس از برخورد با شی یا فلز، این امواج بازتاب می‌‌شوند و به دستگاه باز می‌‌گردند و سپس دستگاه این امواج را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعاتی درباره عمق و نوع فلز یا مواد معدنی موجود در زمین به کاربر می‌‌دهد.
طلایاب پالسی به دلیل دقت بالا و توانایی شناسایی فلزات در عمق‌‌های بالا و زیر سطح زمین، برای کاربردهایی مانند یافتن گنجینه‌‌ها، شناسایی لوله‌‌های زیرزمینی، جستجوی سکه‌‌های باستانی، مواد معدنی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از دقت و سرعت بالایی برخوردار است و در کوتاهترین زمان ممکن فلز مورد نظر شما را شناسایی کرده و اطلاعات دقیق آن را در اختیار شما می‌گذارد تا با اطمینان کامل به استخراج آن بپردازید.
این دستگاه مزایای فراوانی را در خود جای داده که تعدادی از این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:
● قدرت شناسایی بالای فلزات در عمق‌های بالا
● قابلیت شناسایی فلزات با تراکم بالا
● قابلیت شناسایی فلزات بزرگ
● قابلیت کار در شرایط سخت و آب و هوای نامساعد
● قابلیت شناسایی فلزات در خاک‌های معدنی و زمین‌های پر از شن و ماسه
کاربرد طلایاب
طلایاب ها کاربرد های بسیار زیادی دارند که در زیر چند نمونه از ان را ذکر می کنیم :
1. امنیت فرودگاه‌ها در پیدا کردن اسلحه و دیگر مواد خطرناک
2. یافتن لوله‌ها و کابل‌های زیر خاک که محل کار گذاشتن آن یا مشخص نشده یا از بین رفته است.
3. امنیت ساختمانها و مراکز حساس
4. یافتن مینها و مواد خطرناک به جا مانده از جنگها
5. موارد نظامی در جنگ‌ها
6. استفاده سازمانهای امنیتی و پلیسی در یافتن تونل و مواد منفجره
7. استفاده سازمانهای امنیتی و پلیسی در یافتن تونل و مواد منفجره
8. برای پیدا کردن آثار و لوازم به جا مانده از تمدنهای گذشته
9. برای پیدا کردن طلاها و گنجهای مخفی شده در زیر زمین
یافتن شهاب سنگهایی که با زمین برخورد کرده‌اند و ارزش بالایی از لحاظ علمی دارند. بعضی از شهاب سنگها که از محل خاصی به زمین اصابت کرده‌اند ممکن است به چندین برابر ارزش طلا خریداری شوند. یافتن معدن طلا که باید طلای خالص در حدود چند تن طلا باشد، یافتن تکه های طلای طبیعی و بسیاری کاربرد گسترده دیگر سبب محبوبیت این دستگاه در کل دنیا گشته‌اند.
سخن پایانی
انتخاب یک دستگاه طلایاب یا همان گنج یاب درجه یک و حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک شایانی کند، ما در اینجا به چند مورد از دستگاه‌های طلایاب دستی و غیردستی اشاره کردیم که همه کیفیت و دقت بالایی دارند و به راحتی فلزات آهنی و حتی گرانبها را شناسایی می‌کنند. با تحقیقات دقیق و درست انواع این دستگاه را بشناسید و سپس بهترین آنها را پس از بررسی انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

آخرین مقالات ما
error: Content is protected !!