021-88534441

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

آیا همراه داشتن گنجیاب جرم می باشد ؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

 

آیا داشتن گنجیاب جرم است؟

گنجیاب‌ها یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه فلزیاب‌ها به شمار می‌روند که نداشتن مجوز هنگام استفاده از آنها می‌تواند عواقب زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد، لازم به ذکر است که داشتن گنجیاب در صورتی که از آن مصرف غیر قانونی انجام دهید جرم به حساب می‌آید، در نتیجه اگر برای فعالیت خود نیاز به دستگاه فلزیاب یا همان گنجیاب دارید باید حتما مجوز استفاده از آن را دریافت کنید و قوانین مصرف را بدانید تا دچار مشکل نشوید و بدون هیچ گونه نگرانی از آن استفاده کنید.

آیا همراه داشتن گنجیاب جرم می باشد ؟

دستگاه گنجیاب چیست ؟ 

گنجیاب دستگاهی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و اصولا از آنها برای یافتن فلزات استفاده می‌کنند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که هنگام یافتن فلزات در زیر خاک و یا محیط همواره شروع به آژیر زدن می‌کند تا فرد مطلع شود که در این محل فلزاتی نهفته است. لازم به ذکر است که برخی افراد که در زمینه پرورش دام و طیور فعالیت می‌کنند اصولا از این دستگاه برای بررسی خوراک دام و طیور بهره می‌برند تا بتوانند فلزات موجود در خوراک‌ها را یافته و از آسیب دیدن دام و طیور جلوگیری نمایند.

انواع دستگاه گنجیاب

دستگاه‌های گنجیاب همواره انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی و مشخصات خاص خود را دارند، از انواع این دستگاه می‌توان موارد زیر را نام برد:
1. گنجیاب ساده؛ گنجیاب‌های ساده به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که فقط قادر به شناسایی حضور فلزات در زیر زمین هستند و اصولا نمی‌توانند نوع فلز را تشخیص بدهند.
2. گنجیاب پیشرفته؛ گنجیاب‌های پیشرفته به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که علاوه بر شناسایی حضور فلز در زیر زمین، قادر به تشخیص نوع فلز، عمق، ابعاد و شکل آن نیز هستند.
هر دو مورد گنجیاب نام برده برای فعالیت نیاز به مجوز دارند و بدون داشتن مجوز نمی‌توان از آنها استفاده کرد زیرا جرم به حساب می‌آید و استفاده از آن خارج از قوانین است و مجازات به همراه دارد.

 

نحوه و شرایط دریافت مجوز حمل گنجیاب
استفاده از دستگاه گنجیاب نیاز به دریافت مجوز دارد که افراد باید قبل از اقدام به خرید به میراث فرهنگی مراجعه کرده و این مجوز را دریافت نمایند، برای دریافت مجوز باید مراحل زیر را انجام بدهید:
1. ابتدا باید درخواستی منوط به دریافت مجوز به میراث فرهنگی تکمیل کرده و اراٸه دهید تا مورد بررسی قرار بگیرد.
2. در مرحله دوم شغل شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید مدارک اشتغال را در اختیار سازمان بگذارید.
3. در مرحله سوم باید از اداره کل بازرگانی محل خود تاییدیه فعالیت و نیاز به دستگاه را دریافت کنید‌.
4. در مرحله چهارم عدم سوء پیشینه شما مورد بررسی قرار می‌گیرد.
5. در مرحله پنجم باید تعهد نامه‌ای را امضا کنید.
6. در آخر نیز می‌توانید مجوز را دریافت نمایید که این مجوز یک سال اعتبار دارد و هر ساله باید تمدید گردد.
افرادی که نیاز به دریافت این مجوز دارند باید قوانین مربوطه را بدانند و تمام مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و در اختیار میراث فرهنگی قرار بدهند تا بتوانند فعالیت خود را سرعت ببخشند.

آیا دستگاه گنجیاب ردیابی میشود

برخی از مراکز ارائه دستگاه‌های گنجیاب برای فروش دستگاه‌های خود گفته‌اند که تعدادی از دستگاه‌های موجود در بازار ردیابی می‌شوند و عملکرد خوبی ندارند که این گزینه صحت ندارد و باید بگوییم که دستگاه‌های گنجیاب هیچ گونه ردیابی ندارد که بتوان آنها را بررسی نمود. واقعیت این است که هیچ دستگاه گنجیابی برای ردیابی طراحی نشده است و هیچ نهاد امنیتی یا قضایی این قدرت را ندارد که تمام دستگاه‌های فلز‌یاب را به صورت آنلاین رصد و ردیابی کند.
این کار نه تنها غیرممکن بلکه غیرمنطقی و غیر ضروری است. زیرا اکثر افراد از دستگاه‌های فلز یاب به صورت قانونی و مجاز استفاده می‌کنند و هیچ جرم و تخلفی مرتکب نمی‌شوند. پس هیچ دلیل و منفعتی برای ردیابی آنها وجود ندارد. علاوه بر این، اگر چنین ردیابی صورت بگیرد، نهادهای مسئول باید تعداد بالای نیرو، تجهیزات و سرورهای پرقدرت را در اختیار داشته باشند که با توجه به پوشش گسترده دستگاه‌های فلز یاب در سطح کشور، بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.
با استفاده قانونی و درست از دستگاه همواره دچار مشکل نخواهید شد پس حتما طبق قوانین از آن بهره ببرید تا مجوز شما باطل نگردد و بتوانید با اطمینان خاطر از دستگاه استفاده کنید.

 

مجازات دستگاه گنجیاب

در ماده واحد مصوب 1379 تصویب شده که نگهداری دستگاه فلزیاب نیازمند اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی است. بنابراین نگهداری و حمل این دستگاه بدون مجوز غیرقانونی خواهد بود و در صورتی که چنین جرمی کشف شود مجازات آن ضبط و مصادره دستگاه مربوطه است و فرد مصرف کننده نیز به زندان و پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.
استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری‌های غیر مجاز علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه ۱ تا ۳ سال حبس را نیز به دنبال دارد، به جز آن اگر دستگاه به صورت غیر قانونی و بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی به فروش رود باز هم مجازات دارد. اگر حتی دستگاه تنها برای نگهداری مورد استفاده قرار گیرد و فاقد مجوز باشد، باز هم توقیف خواهد شد.
اگر برای دستگاه گنجیاب خود مجوز دریافت کرده باشید مسلما هیچ گونه مجازاتی برای شما در نظر گرفته نخواهد شد مگر این که از دستگاه استفاده غیر قانونی انجام بدهید.

جریمه فلزیاب

در اختیار داشتن فلزیاب هم مانند گنجیاب در صورتی که افراد از قبل مجوز دریافت کرده باشند و استفاده درست از آن انجام بدهند هیچ گونه جریمه‌ای به همراه ندارد. بعضی از افراد برای اقدامات مجرمانه مانند پیدا کردن و کشف اموال و اشیاء فلزی عتیقه، فلزیاب تهیه می‌کنند. آنها با این دستگاه به زمین‌ها و محله‌های قدیمی می‌روند تا اموال فلزی و گرانچچبهای آن محل را پیدا کنند. در صورتی ‌که این موضوع توسط ضابطین قضایی کشف شود، مرتکبان به ‌علت ارتکاب جرم داشتن فلزیاب قابل مجازات هستند.
خرید، ‌فروش، نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور منوط است. فروشندگان موظف هستند این دستگاه‌ها را فقط به اشخاصی که مجوز خرید از سازمان میراث فرهنگی کشور دریافت کرده‌اند بفروشند و نسخه‌ای از برگ فروش را مشتمل بر مشخصات خریدار و مشخصات فنی دستگاه به سازمان میراث فرهنگی ارائه بدهند.

قانون جدید فلزیاب

دریافت مجوز و همچنین استفاده از دستگاه فلزیاب نیاز به رعایت قوانین دارد که باید این قوانین را به خوبی بدانید تا دچار مشکلات نشوید. قوانین حمل و نگهداری فلزیاب و جرایم مرتبط با حفاری غیر مجاز توسط کارشناسان فنی یگان در ۲۱ بند برای اطلاع عموم تهیه شده است، این قوانین عبارتند از:
● اشخاصی که اشیاء عتیقه را از کشور خارج می‌کنند به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند.
● خروج اشیاء عتیقه ثبت شده در فهرست آثار ملی جریمه حبس از ۶ ماه تا یکسال را در بر دارد.
● اشخاصی که بدون اجازه مراجع ذیصلاح نقوش و آثار مذهبی و ملی را تخریب نمایند به ۱ تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شوند.
● حفاری به قصد بدست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی مطلقا ممنوع و جرم محسوب می‌شود.
● اشخاصی که مبادرت به مرمت و تعمیر و تغییر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نمایند به جبران خسارت وارده محکوم می‌شوند.
● کاشف اشیاء عتیقه و آثار ملی در ملک شخصی مکلف است در اسرع وقت سازمان میراث فرهنگی را مطلع نماید.
● با تحویل اشیاء عتیقه و آثار تاریخی مکشوفه حین انجام عملیات ساختمانی در ملک شخصی، معادل نصف بهای تقویم شده به کاشف تحویل می‌شود.
● با تحویل فلزات قیمتی و جواهرات مکشوفه حین انجام عملیات ساختمانی در ملک شخصی، معادل دو برابر بهای روز ماده خام به کاشف تحویل می‌شود.
● هرشی که بیش از یکصد سال از تاریخ ساخت آن گذشته باشد، عتیقه محسوب می‌شود.
● سازمان میراث فرهنگی مدعی خصوصی و شاکی تمامی جرایم و حفاری‌های غیر مجاز است.
● جریمه تخریب اشیاء و اماکن تاریخی و ملی ۲تا ۱۰ سال حبس است.
بسیاری قوانین مهم دیگر هم وجود دارد که اصولا هنگام مراجعه به میراث فرهنگی آنها در اختیار افراد قرار می‌گیرند تا آنها با قوانین آشنا شوند و بدانند که رعایت نکردن قوانین می‌تواند برای آنها چه عواقبی را به همراه داشته باشد. برای انجام هر فعالیت به صورت درست باید حتما قوانین آن را رعایت کرد تا دچار مشکلات نشوید و مقابل قانون قرار نگیرید.
سخن پایانی
امروزه بسیاری از مشاغل صنعتی به دستگاه‌های گنجیاب یا فلزیاب نیاز دارند تا بتوانند فعالیت خود را انجام بدهند، آنها باید قبل از اقدام به خرید ابتدا مجوز دریافت کنند زیرا با برگه مجوز امکان خرید دستگاه برای آنها فراهم می‌شود. قوانین مربوطه برای تمام مدل‌های فلزیاب‌ها و برای تمام مراکز و مشاغل یکسان است و هیچ حرفه‌ای از آنها مستثنا نیست و همه باید هم مجوز در اختیار داشتن باشند و هم طبق قوانین تنظیم شده از دستگاه استفاده نماید.
اگر می‌خواهید بدون نگرانی از دستگاه گنجیاب و فلز‌یاب خود استفاده کنید و یا آن را بسازید باید حتما اطلاعات خود را بالا ببرید و زیر نظر میراث فرهنگی فعالیت خود را انجام بدهید. مسلما نداشتن مجوز می‌تواند عواقب سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد که برخی از آنها جبران ناپذیر هستند. مراکزی را برای خرید دستگاه گنجیاب و فلز‌یاب انتخاب کنید که خود دارای مجوز رسمی فعالیت هستند.

آخرین مقالات ما
error: Content is protected !!