برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

رادیو چگونه اختراع شد ؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نحوه اختراع رادیو

یکی از بزرگترین و شیرین‌ترین رویدادهایی که در زندگی جهانیان رخ داد اختراع رادیو بود. بدون شک شما هم تاکنون چندین بار از طریق رادیو موسیقی یا اخبار مختلف را گوش داده‌اید و این سوال در ذهنتان نقش بسته که رادیو چگونه اختراع شد و چه کسی آن را اختراع کرد. اختراع رادیو در قرن بیستم شکل گرفت و در واقع می‌توان گفت قرن بیستم تاریخی تحولی در زندگی جهانیان ایجاد کرد که بیشتر اختراعات در این قرن به وقوع پیوست. تحول اختراع رادیو تنها به صدا و موسیقی ختم نشد بلکه امواجی را ایجاد کرد که بتوان با صدها یا هزاران کیلومتر فاصله صدا را دریافت کرد.

رادیو چگونه اختراع شد ؟
از آن پس دستگاه رادیو یکی از بهترین دستگاه‌ها در هر خانه و مکان شد؛ به طوری که افراد سعی می‌کردند هر روز صبح رادیو را روشن کرده و به صدای گویندگان رادیو گوش دهند. در گذشته تلویزیون و سایر ابزار دیجیتالی و سرگرمی نبود؛ بنابراین رادیو توانست جایگاه بسیار محبوب و خوبی در دل انسان‌ها آن هم در سراسر جهان ایجاد کند.
ما نیز امروز تصمیم گرفتیم به نحوه اختراع رادیو و چگونگی انجام آن توسط افراد مختلف صحبت کنیم. علاوه بر آن به زمان اختراع رادیو و ورود آن به ایران نیز اشاره خواهیم کرد. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای یافتن پاسخ سوالات خود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : فلزیاب دستی

رادیو چگونه اختراع شد؟

اینکه چگونه رادیو اختراع شد و چه کسی آن را اختراع کرد، جواب یک کلمه‌ای ندارد؛ بلکه باید بدانید ایده اختراع رادیو توسط دو فرد متفاوت با کیلومترها فاصله در زمانی نزدیک به هم رخ داد. در سال ۱۸۶۰ فردی به نام جیمز کلارک ایده امواج الکترومغناطیس را ارائه کرد. بنابراین می‌توان گفت اولین نفری که در رابطه با امواج مغناطیسی سخن به میان آورد جیمز کلارک بود، اما پس از آن در سال 1887 مهندس و فیزیکدان آلمانی با نام هنریش رودولف هرتز همه سخنان جیمز کلارک را تایید کرده و توانست بدون هیچگونه سیم امواج الکترومغناطیس را از محلی به محل دیگر منتقل کند.
همه تلاش‌های هنریش رودولف هرتز در نهایت سبب شد امواج مغناطیسی برای طول موج رادیویی به کار برده شود و امروزه ما موج‌های رادیویی را بر اساس هرتز دسته‌بندی می‌کنیم. پس از گذشت مدتی فردی ایتالیایی متوجه شد که بدون وجود سیم می‌توان امواج رادیویی را انتقال داد و یک ارتباط کامل ایجاد کرد. این فرد ایتالیایی کسی نبود جز گوگلیمو مارکونی که در انتهای قرن نوزدهم توانست ارتباط تلگرافی از طریق بی‌سیم و امواج الکترومغناطیس را اختراع کند.
جالب است بدانید که گوگلیمو مارکونی توانست تحقیقات و آزمایشات خود را در آزمایشگاه پدرش انجام دهد و در سال 1895 موفق شد ارتباطات رادیویی را از طریق امواج الکترومغناطیس آن هم در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کند. مارکونی تصمیم گرفت ادامه تحقیقات خود را با فردی دیگر که دارای تحصیلات مهندسی الکترونیک بود از سر بگیرد و در نهایت در دوم ژوئن ۱۸۹۶ موفق به ثبت اختراع خود در موسسه پتنت انگلیس شد. البته این موضوع را نیز باید بدانید که درخواست ثبت اختراع در نهایت در دوم جولای ۱۸۹۷ به تایید رسید. در این زمان مارکونی ۲۳ ساله موفق به ثبت اختراع رادیو با شماره ثبت 12039 شد.

رادیو چگونه اختراع شد؟

چه کسی رادیو را اختراع کرد؟

تا این قسمت از مطلب ممکن است تصور کنید اولین مخترع رادیو مارکونی بوده است. اما باید کیلومترها دورتر فردی به نام نیکولا تسلا ایتالیایی در حال تحقیق بر روی ارسال سیگنال‌های رادیویی با استفاده از امواج مختلف بود. تسلا متوجه شد که انرژی الکتریکی را می‌توان با استفاده از روشی به نام رزونانس تقویت کرده و از طریق آن ارتباط برقرار نمود. این تحقیقات منجر به ارسال سیگنال‌ها به فاصله ۵۰ مایلی شد و در نهایت این تحقیقات در آزمایشگاه باقی ماند، اما با وجود اتفاق و رخداد ۱۸۹۵ همه چیز به هم ریخت؛ چرا که آزمایشگاه تسلا آتش گرفت و همه تحقیقات او به باد رفت.
تسلا درخواست‌های متعددی برای ثبت اختراع خود ارائه داد. در این میان همه چیز بر علیه او پیش می‌رفت چرا که آتش سوزی فقط ثبت اختراع او را با مشکل مواجه نساخت. در واقع پس از ارائه درخواست ثبت اختراع در سال ۱۸۹۷ در نهایت این اختراع با نام سیستمی برای انتقال انرژی الکتریکی در نهایت در سال ۱۹۰۰ با شماره ۶۴۵۵۷۶ به ثبت رسید. در این زمان تلاش‌های مارکونی برای ثبت درخواست‌های مختلف رد می‌شد و در سه سال متوالی تنها حق تقدم با تسلا بود.
اما پس از گذشت سال‌ها سهام شرکت مارکونی افزایش یافت و از سه دلار به ۲۲ دلار رسید. از دیگر سهامداران شرکت مارکونی می‌توان اندرو کارنگی و ادیسون را معرفی کرد که نقش بسزایی در موفقیت او داشتند. در این میان اولین سیگنال‌ها از سوی اقیانوس اطلس یعنی انگلیس فرستاده و در سوی دیگر یعنی آمریکا دریافت شد. به طور کلی نمی‌توان منکر این شد که مخترع رادیو دو نفر هستند و در دو نقطه جهان با دو ایده جدید این اختراع را به ثبت رساندند.
برقراری ارتباطات رادیویی و مخابرات و همه موسیقی‌ها اخبار و صداهایی که از طریق رادیو می‌شنویم همگی مدیون وجود مارکونی و تسلا هستند که در قرن بیستم توانستند موفقیت چشمگیری در این زمینه به دست آورند و دنیای امروز ما را متحول سازند. همین موضوع دلیلی است برای اینکه نام این دو دانشمند و مخترع همواره بر سر زبان‌ها است و هیچگاه فراموش نمی‌شود.

اولین رادیو در ایران

حتماً با شنیدن تاریخچه اختراع رادیو توسط مارکونی و تسلا و ثبت این اختراع، اولین سوالی که به ذهنتان خطور می‌کند این است که رادیو در ایران چه زمانی وارد شد و چگونه زندگی ایرانیان را متحول ساخت. در این زمینه باید بدانید که اولین بار رادیو در سال ۱۳۰۵ وارد ایران شد. اما این ورود کافی نبود؛ چرا که دانشمندی برای نحوه کار با آن وجود نداشت و نحوه عملکرد رادیو را نمی‌دانستند.
پس از آن در سال ۱۳۱۱ موسسات بیسیم توسعه یافت و باعث شد که استفاده از امواج الکترومغناطیس رادیویی گسترش یابد و ارتباطات مخابراتی و بیسیم با فاصله زیاد برقرار شد. به دنبال استفاده از این اقدامات در سال ۱۳۱۳ در هیئت وزیران استفاده از رادیو تصویب شد. این مصوبه برای نصب آنتن و دریافت امواج رادیویی و مجوز پست و تلگراف ضروری و لازم بود و باعث پیشرفت هرچه بیشتر ایران در این زمینه شد. در واقع دریافت تلگراف از کشورهای دیگر با فرسنگ‌ها فاصله تحول بسیار بزرگی برای ایران ایجاد کرد.
در سال ۱۳۱۶ شاهد ایجاد و تاسیس مراکز رادیویی توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن بودیم. در نهایت با همه این تلاش‌ها در سال ۱۳۱۹ اولین فرستنده رادیویی بیسیم در محل افتتاح گردید و در نهایت ۸ ساعت برنامه مداوم به گوش ایرانیان رسید. افراد در تلاش بودند که برنامه‌های رادیویی را به ساعات بیشتری افزایش دهند و در نتیجه همه این تلاش‌ها در نهایت در سال ۱۳۲۲، ۳ ساعت به زمان برنامه صبحگاهی اضافه شد.
تلاش‌های مداوم برای پخش برنامه‌های رادیویی نتیجه داد و در سال ۱۳۲۴ شنونده پخش برنامه در روزهای تعطیل نیز بودیم. و در نهایت برای پخش اخبار و رساندن خبرهای مختلف به گوش ایرانیان تصمیم بر آن بود که از رادیو استفاده شود. بنابراین در سال ۱۳۲۷ یک استودیو کوچک در میدان ارک ایجاد شد تا همه اخبار در آن ضبط و به گوش ایرانیان برسد.
خوشبختانه در سال ۱۳۳۶ محدوده‌های جغرافیایی که امواج رادیویی را دریافت و پخش می‌کردند افزایش یافت و علاوه بر تهران شهرهای دیگر نیز از آن بهره‌مند شدند. به همین دلیل نام رادیو تهران به رادیو ایران تغییر یافت. اما بعد از مدتی در کنار رادیو ایران، رادیو تهران نیز فعال شد.

نحوه عملکرد رادیو

نحوه عملکرد رادیو

حال اگر کنجکاو هستید بدانید رادیو چگونه عمل کرده و صدا تولید می‌کند باید به جزئیات بیشتری بپردازید. در واقع هر رادیو انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را از طریق میکروفون و وجود سیگنال‌ها و موج‌های الکترومغناطیس به صدا تبدیل می‌کند. ممکن است تصور کنید عملکرد رادیو خیلی ساده و راحت است؛ زیرا با روشن کردن رادیو یا فشردن یک دکمه فوراً صدا پخش می‌شود، اما اینطور نیست بلکه با توجه به نحوه اختراع این دستاورد بزرگ می‌توان به پیچیدگی آن پی برد.
در این میان عوامل مختلفی می‌توانند بر امواج و ارسال آنها تاثیرگذار باشند و صدایی که از رادیو پخش می‌شود را تحت تاثیر قرار دهند و به نوعی در آن اختلال ایجاد کنند. به عنوان مثال رعد و برق و نویز‌های حاصل از پارازیت‌های موجود در محیط همگی در این زمینه اثرگذار خواهند بود.
کلام پایانی
با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت اکنون دیگر می‌دانید که نحوه اختراع رادیو اولین بار از طریق امواج الکترومغناطیس با ایده‌ای نو ایجاد شد و نمی‌توان گفت اولین مخترع رادیو که بود چرا که اختراع رادیو توسط دو فرد در دو مکان مختلف با یک ایده و در زمانی نزدیک به هم رخ داد. هرچند که در این راه فراز و نشیب‌های بسیاری وجود داشت و ثبت این اختراع کمی با طولانی شدن زمان روبرو بود اما در هر صورت می‌توان گفت اولین مخترعین رادیو نیکولا تسلا و مارکونی بودند. امروزه ما از رادیو نه تنها برای شنیدن موسیقی اخبار و برنامه‌های رادیویی بلکه برای ارتباط از طریق مخابرات و تلگراف با کشورهای دیگر نیز استفاده می‌کنیم.

آخرین مقالات ما
اختراع تلویزیون
اختراع تلویزیون
زندگینامه انیشتین
زندگینامه انیشتین
کشف اشعه ایکس ری
کشف اشعه ایکس ری
رادیو چگونه اختراع شد ؟
رادیو چگونه اختراع شد ؟
زندگی نامه بیل گیتس
زندگی نامه بیل گیتس
error: Content is protected !!