021-88534441

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

نکاتی که در انتخاب ایکس ری ضروری میباشد چیست ؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

نکات مهم و کلیدی در انتخاب یک دستگاه ایکس ری

هنگامیکه از یک گیت بازرسی فرودگاهی عبور میکنیم از پیچیدگی تصاویری که توسط دستگاههای ایکس ری نشان داده میشود متعجب میشویم این تصاویر به خودی خود برای افراد عادی و آموزش ندیده مفهوم خاصی ندارد
دستگاههای ایکس ری بعنوان عضوی ثابت در مبادی کنترل عبور و مرور بخصوص در فرودگاهها – ترمینالهای مسافری و …. ساختمانهای مهم قرار دارند .

تصویری از یک چمدان توسط دستگاه ایکس ری

                                                                       تصویری از یک چمدان توسط دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری جهت شناسائی تهدیدات مربوط به وسائل همراه مراجعین مورد استفاده قرار میگیرد. کیف –بسته و یا وسیله همراه فرد داخل دستگاه انتقال داده شده و اپراتور با بهره گیری از تکنولوژی نوین ایکس ری و تصویربرداری میتواند محتویات کیف و یا چمدان را مورد بررسی قرار دهد .
دو عامل در تشخیص محتویات بسته در یک تصویر ایکس ری بسیار مهم میباشد– یکی تجربه و آموزش اپراتور و دیگری کیفیت تصویربرداری دستگاه . و هیچیک از این موارد قابلیت جایگزینی ندارند. بعبارت دیگر نمیتوان آموزش و تجربه را برای اپراتورها نا دیده گرفت – بدین منظور برای یک بازدهی بسیار موثر و مفید لازمست که حتماً دوره های لازم جهت استفاده از دستگاه جهت اپراتورها برگزار شده و توانائی و قابلیت های دستگاه و تجزیه و تحلیل تصاویر را هم در کلاس های آموزشی و هم حین کار مد نظر قرار داد.

تصویری از یک دستگاه ایکس ری جهت بارهای بزرگ و چمدان

                                                             تصویری از یک دستگاه ایکس ری جهت بارهای بزرگ و چمدان

دومین عامل در یک تشخیص مناسب و کارآمد استفاده از دستگاهی است که دارای توانمندی بالا در ارائه تصاویر با کیفیت و کارا میباشد. سازندگان برتر در این خصوص همه توان خود را جهت بالا بردن کیفیت تصاویر بکار میبندند و با بهره گیری از المانهای با کیفیت سخت افزاری و همچنین نرم افزار مناسب بهره بردار را در استفاده مناسب از دستگاه کمک میکنند.

با این لحاظ مشخص میشود که جهت بررسی کیفی یک دستگاه ایکس ری لازمست تا دو عامل مورد بازبینی قرار گیرد :
1- بخش سخت افزاری دستگاه
2- نرم افزار و قابلیت های آن
1- بخش سخت افزاری دستگاه ایکس ری
علاوه بر اینکه کیفیت ساخت سازه بر حسب اینکه از چه نوع فلزی ساخته شده – مثلاً بدنه اصلی از جنس استیل ضد زنگ میباشد و یا آهن و کیفیت درام موتوردستگاه در کارکرد طولانی چگونه میباشد و همچنین تسمه و پرده ها از چه جنسی است باید قطعات دیگر دستگاه از جمله ژنراتور ایکس ری –بردهای آشکار ساز –کامپیوتر مرکزی دستگاه و …. مورد ارزشیابی کامل قرار گیرد.
در این بخش این سیستم ها مورد ارزیابی قرار گرفته و مصرف کننده را درانتخاب یک دستگاه مناسب و مفید هدایت میکند.
تفاوت های این موارد را در دستگاههای مختلف مشخص می نماید . و بالطبع خریدار میتواند با یک ارزیابی کلی و اصولی نسبت به انتخاب بهتر دستگاه اقدام نماید.

الف-ژنراتور ایکس ری

ژنراتور ایکس ری یکی از فاکتورهای بسیار مهم در ارائه یک تصویر برتر و مناسب از دستگاه میباشد. بر حسب میزان ولتاژ یک ژنراتور ایکس ری میتوانیم میزان نفوذ و بالطبع کیفیت بالای تصویر و تشخیص بهتر را بدست آوریم.

اما اینها همه موارد نمیباشد – در حقیقت برای دستیابی به یک تصویر مناسب باید میزان جریان منبع – منحنی ولتاژ و جریان و میزان نفوذ در فولاد به ازای یک ولتاژ مشخص آن هم بصورت واقعی را مورد ارزیابی قرار داد.
بطور مثال دستگاهی با ژنراتور 160 کیلوولت دارای میزان نفوذ 30 میلی متر در فولاد بوده و دستگاه دیگری با همین خروجی دارای نفوذ 38 میلی متر میباشد.

تصویری از یک ژنراتور ایکس ری Spellman

                                                               تصویری از یک ژنراتور ایکس ری Spellman

درست است که عامل اصلی در نفوذ ژنراتورهای ایکس ری در مثلاً فلزات و بخصوص فولاد تابعی از ولتاژ ایکس ری میباشد –
ولی باید در نظر داشت که شرکتهای مختلف سازنده ژنراتور در یک ولتاژ ثابت توانائی ارائه تصویر یکسان ندارند. و به همین دلیل قیمت ژنراتور بسته به میزان جریان – ولتاژ و منحنی های خروجی بسیار متفاوت میباشد. حتی از یک تولید کننده شما
میتوانید ژنراتورهای مختلف را خریداری نمائید. و اینها مواردی نیستند که به راحتی خریدار دستگاه بتواند به آن واقف شود. بطور مثال دو فروشنده یک دستگاه ایکس ری را با ولتاژ 160 کیلوولت ارائه میکنند . ولی میزان نفوذ در فولاد یکی بصورت واقعی حداکثر 28 تا 30 میلی متر بوده و دستگاه دوم میزان نفوذ در فولاد را 38 میلی متر ارائه میکند . این تفاوت در انتخاب نوع منبع
بسیار مهم است .

در دستگاههای بزرگتر همچون 100100 – انتخاب یک منبع ولتاژ 180 کیلوولتی میتواند در ارائه کیفیت بالای تصاویر بسیار مهم باشد. بدین لحاظ است که میزان ولتاژ منبع در کیفیت تصاویر و میزان نفوذ در فولاد و یا فلزات دیگر بسیار کلیدی بوده و میتواند استفاده کننده را در تشخیص کالاها بسیار کمک کند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که فقط اختلاف قیمت دو منبع 160 کیلوولت و 180 کیلوولت با احتساب شیلد مورد نظر جهت هر دستگاه بیش از 10000 دلارآمریکا میباشد. در این خصوص دو عامل بسیار مهم و اساسی میباشند –اول انتخاب نوع منبع و دوم میزان ولتاژ منبع و البته پارامترهای دیگری چون کیفیت کارت های آشکار ساز – نوع کامپیوتر و همچنین نرم افزار دستگاه میتوانند بصورت توأم در این خصوص موثر باشند.

دریچه عبور اشعه ایکس در یک ژنراتور

                                                                             دریچه عبور اشعه ایکس در یک ژنراتور

ب-آشکارسازهای ایکس ری

کارت های آشکارساز تلفیقی جدانشدنی با منبع ایکس ری بوده و این دو با هم پیکره اصلی تصویر ایکس ری را ایجاد میکنند. در حقیقت کارت های آشکارساز تصاویری حقیقی از سوژه ارائه میدهند . این تصاویر نتیجه تابش منبع ایکس میباشد که همچون صفحات حساس دوربین ها – میتوانند آنرا به یک تصویر قابل لمس و تحلیل تبدیل کنند. همچون منابع ایکسری – شرکت های تولید کننده کارت های آشکارساز نیز گونه های مختلف کارت را با خصوصیات و کیفیت مختلف ارائه میکنند . که رنج قیمتی متفاوتی را شامل میشود.

انتخاب کارت ها بسیار مهم است برخی از این کارت ها در جریان های بالاتر به اشباع رفته و عملاً نمیتوانند یک تصویر شفاف و قابل تحلیل با عمق نفوذ بالا ارائه کنند. و یا میزان دقت در تشخیص منطقه ای عدد اتمی Spatial Resolution آنها و همچنین شفافیت و کیفیت تصاویر ارائه شده و میزان عمق نفوذ آن میتوان با انتخاب نوع کارت ها تغییر یابد.

نمائی از کارت های آشکارساز ایکس ری و نحوه اتصال آنها به یکدیگر

                                                        نمائی از کارت های آشکارساز ایکس ری و نحوه اتصال آنها به یکدیگر

البته گفتنی است این کارت ها در دستگاههای ایکس ری جهت کاربردهای حفاظتی که بصورت Dual Energy کار میکنند مورد استفاده قرار میگیرد و در دستگاههای با کاربرد صنعتی،پزشکی و … عمدتاً از صفحات آشکارساز استفاده میشود که البته در این موارد دقت تصویربرداری بسیار بالا بوده و استفاده آن عمدتاً در صنعت و پزشکی میباشد.

ج-کامپیوتر اصلی دستگاه

تمامی پردازش های یک دستگاه ایکس ری توسط کامپیوتر مادر دستگاه انجام میشود. یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت مناسب دستگاه ایکس ری –کامپیوتر داخلی دستگاه است. برندهای معتبر جهانی از کامپیوترهای صنعتی استفاده میکنند تا هم کارائی بهتر و هم دوام و طول عمر بالاتری را برای دستگاه خود فراهم آورند. انتخاب یک کامپیوتر صنعتی میتواند در افزایش راندمان دستگاه و بالا بردن کارائی آن بسیار حائز اهمیت باشد. از طرفی بدلیل آنکه سرعت و قدرت دستگاه بسیار وابسته به قدرت کامپیوتر مرکزی دستگاه دارد انتخاب پردازنده بالاتر و همچنین قطعات بروزتر در خلق تصاویری با کیفیت بسیار بالا میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.

نوع و مشخصات کامپیوتر نیز بسیار مهم است. بطور مثال فقط اختلاف قیمت یک کامپیوتر صنعتی با پردازنده Pentium Celeron با هارد 500GB وکارت گرافیک 1GB با یک کامپیوتر صنعتی دیگر و با پردازنده Pentium i5 و هارد 2TB و گرافیک 2GB نزدیک به 4000 دلار آمریکا میباشد . این اختلافات در کیفیت عملکرد سیستم بسیار مهم است. و سیستمی با این توانمندی با پردازش تصاویر سریعتر – عملکرد بهتری در ارائه کیفیت بسیار بالای تصاویر خواهد داشت.

بلوک دیاگرام یک دستگاه ایکس ری

                                                                               بلوک دیاگرام یک دستگاه ایکس ری

ح–سازه

یک سیستم با کیفیت از سازه بسیار مستحکمی در ساخت دستگاه استفاده میکند. استفاده از استیل ضد زنگ در سازه اصلی –
بهره گیری از شیلدهای مقاوم و با کیفیت در ترکیب سازه بسیار مهم است. همچنین بهره گیری از موتورهای با کیفیت و تجهیزات و قطعات برتر دوام و کارائی دستگاه را بسیار بالا میبرد.

بخش نرم افزار دستگاه

1- بخش نرم افزار دستگاه

جهت کامپیوتر مرکزی دستگاه عموماً از نرم افزارهای ویندوز و یا لینولکس استفاده میشود. سازندگان دستگاه ایکس ری بر حسب اینکه برنامه های کاربردی خود را چگونه نوشته باشند از یکی از این نرم افزار ها استفاده میکنند.

الف- نرم افزار کاربردی

در این خصوص جهت پائین آوردن قیمت تمام شده دستگاه بسیاری از تولید کنندگان داخلی از نرم افزار ویندوز استفاده میکنند ولی آنچه بسیار مهم است عدم بهره گیری از نرم افزارهای قفل شکسته و یا اصطلاحاً FAKE میباشد.

در سیستم هائی مثل ایکس ری که تمامی پردازش های عملیاتی توسط کامپیوتر مرکزی انجام میشود نرم افزارهای قفل شکسته میتواند باعث خطاهای بسیار زیادی در عملکرد دستگاه شده و همچنین توقف های ناخواسته را سبب میشود. اصطلاحاً سیستم مکرراً هنگ میکند . و از طرفی میتواند سبب اشتباهات محاسبه ای و همچنین تصاویر مخدوش و غیر دقیق شود.

انتخاب نوع نرم افزار اصلی ویندوز Win XP و یا Win 7 و یا بالاتر نیز در راحتی کار با دستگاه و بالا بردن عملکرد سیستم مهم میباشد.قطعاً Win 7 , 8 or10 بسیار دارای قابلیت بالاتری نسبت به Win XP است که هم به لحاظ اپراتوری توانمند تر بوده و هم سرعت عملکرد سیستم بالاتر خواهد بود. پس بسیار مهم است یا از سیستم های با نرم افزار لینوکس استفاده کنیم و یا از دستگاههائی استفاده کنیم که نرم افزار اصل و یا اریجینال -که معمولاً CD نرم افزار اصلی همراه دستگاه ارائه خواهد شد – در آن استفاده شده باشد.

ب- نرم افزار اصلی سیستم

نرم افزار سیستم نیز از پارامترهای بسیار مهم در انتخاب دستگاه است. تجربه و توانمندی استفاده کننده در نگارش نرم افزار بسیار مهم است.

وقتی یک بسته از داخل دستگاه عبور داده میشود همزمان با روشن شدن لامپ ایکس و عبور بسته از تونل دستگاه – آشکارسازهای نوری اطلاعات مربوط به بسته را از طریق کارتهای مربوطه و کارت واسطه به کامپیوتر منتقل میکنند . در آنجا نرم افزار است که تصویری تحلیلی جهت کاربر ارائه میدهد. بسته به توانمندی برنامه نویس اطلاعات تصویر مختلف میباشد. در حقیقت کیفیت کامپیوتر داخلی – نرم افزار اصلی – و نوع داده ای که توسط آشکارسازها ارائه میشود – کیفیت تصویر و همچنین اطلاعات همراه آن را میتواند تحت تأثیر قرار دهد.

تصویری از منوی یک دستگاه ایکس ری

                                                                           تصویری از منوی یک دستگاه ایکس ری

نرم افزار توانمندی دستگاه را در تحلیل داده ها مشخص میکند. سرعت تحلیل که میتواند در تشخیص مشخصات یک سوژه بسیار حائز اهمیت باشد و همچنین همزمانی ایجاد تصویر با عبور بسته در یک دستگاه بسیار مهم است . زیرا توقفی در کار نیست – بسته ها یکی یکی و پشت سرهم توسط دستگاه باید بازبینی شده و تهدیدات باید سریعاً شناسائی شوند . اینجاست که نرم افزار یکی از مولفه های اصلی در انتخاب و کیفیت به حساب می آید. علاوه بر آنکه قابلیت های نرم افزار قدرت شما را در شناسائی تهدیدات افزایش میدهد کیفیت تصاویر ارائه شده هم بازخوری از قابلیت نرم افزار میباشد.

بدین لحاظ صرف اینکه یک نرم افزار تصویری ارائه میدهد نمیتواند در انتخاب یک محصول با کیفیت موثر باشد – بلکه قابلیت های نرم افزار قدرت عملکرد و سرعت تصویربرداری آن و همچنین میزان کیفیت تصاویر و عمق نفوذ و …. همه از قابلیت های یک نرم افزار خوب است.

امید داریم تا از این طریق توانائی سنجش و ارزیابی خریداران را در انتخاب یک دستگاه ایکس ری بالا برده باشیم . ما در مجموعه شرکت پیمان گزاران همراه در تلاشیم تا مجموعه ای از بهترین ها را در اختیار مشتری قرار دهیم. و معتقدیم یک دستگاه خوب باید مجموعه ای از اجزای مناسب و بهینه را شامل گردد. باید کیفیت مناسب را نه با حرف که با ارائه مناسب ترین نمونه ها ارائه داد.

آخرین مقالات ما
error: Content is protected !!