021-88534441

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.​

نحوه کار گیت های فلزیاب و قابلیت های آن چیست ؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

گیت های فلزیاب – تئوری ، قابلیت ها و توانمندی ها

اساس کار سیستم های آشکارساز فلز بر مبنای  ارسال یک میدان مغناطیسی و آشکارسازی آن توسط گیرنده میباشد. در گیرنده پس از تحلیل سیگنال دریافتی – اطلاعات لازم به پردازنده دستگاه جهت مشخص کردن محدوده فلز ارسال میشود.

این میدان در طیف فرکانسی کمی بیشتر از محدوده امواج صوتی  میباشد.  این امواج توسط تعدادی سیم پیچ در بخش فرستنده و گیرنده ایجاد میشود – گاهی اوقات سیم پیچ فرستنده و گیرنده یک سیم پیچ واحد میباشند و گاهی دو سیم پیچ مجزا هستند.

اساس کار سیستم های آشکارساز

در این سیتم ها با ایجاد جریان الکتریکی میدان مغناطیسی توسط سیم پیچ ایجاد میشود . میدان ایجاد شده جهت شناسائی فلزات مورد استفاده قرار میگیرد در حقیقت وجود یک شی فلزی در محدوده میدان یک جریان گردابی

eddy Currentدر داخل فلز ایجاد میکند که سبب ایجاد میدان مغناطیسی بسیار ضعیفی میشود که با میدان ارسالی از نظر شکل و شدت کاملا متفاوت است

جریان الکتریکی میدان مغناطیسی

میدان مغناطیسی تغییر یافته در اثر جریانهای گردابی توسط فلز سبب ایجاد یک ولتاژ متغیر در سیم پیچ گیرنده میشود. که توسط یک مدار تقویت کننده ولتاژ تقویت شده و به سطح قابل قبول جهت پردازش توسط پردازنده مرکزی دستگاه میرسد. سیستم پردازنده دستگاه پس از شناسائی این میدان میتواند کاربر را از میزان و اندازه فلز در محدوده معینی با خبر نماید.

 

توانمندی های گیت بازرسی

بصورت خلاصه این مراحل عبارتند از :

1- ایجاد جریان در سیستم باعث ایجاد یک جریان الکتریکی در سیم پیچ های فرستنده میشود.

2- جریان الکتریکی ایجاد شده در سیم پیج سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی میگردد.

3- میدان مغناطیسی مزبور با عبور از فلز مورد نظر سبب ایجاد جریان گردابی در فلز میشود.

4- جریان گردابی یک میدان مغناطیسی متغییر ایجاد میکند که در مقایسه با میدان اولیه بسیار ضعیف است.

5- سیم پیچ های گیرنده این میدان را دریافت مینمایند. سطح ولتاژ این سیگنال در گیرنده بسیار کم میباشد.

6- سیگنال فوق توسط مدارات تقویت کننده – تقویت شده و به سطح قابل قبول جهت مدارات پردازنده اصلی دستگاه میرسد.

7- سیستم پردازنده بسته به سطح ولتاژ دریافتی و پس از تجزیه و تحلیل سیگنالهای فوق و حذف نویزهای ناشی از میدان مغناطیسی زمین و محیط ، مقدار و میزان فلز را مشخص مینماید.

نحوه کار گیت دوازه اینحوه کار گیت دستی

اکثر دستگاههای آشکارساز فلز بر اساس القای پالسی Puls Induction کار میکنند.

در این تکنولوژی جریانهای پالسی با فرکانس مشخص از حلقه های سیم پیچ عبور میکنند . هر یک از پالسهای عبوری یک میدان مغناطیسی ایجاد می نمایند که با انتهای هر پالس مثبت و شروع پالس منفی میدان تغییر جهت میدهد. با شروع و پایان هر پالس میدانی ایجاد میشود که بنابر قوانین بالا میتواند بر اثر حضور یک فلز در راستای میدان مورد شناسائی قرار گیرد.

دستگاههای فلزیاب کاربردهای بسیار زیادی در صنعت و حفاظت بر عهده دارند. و در همه آنها چگونگی تشخیص فلز بصورت تئوری یکسان میباشد – هر چند بدلیل کاربردهای بسیار گسترده آن – فن آوریهای بسیار متفاوتی جهت شناسائی فلزات بکاربرده میشود.

در بخش حفاظت دستگاههای فلزیاب در دو مدل ثابت و دستی مورد استفاده قرار میگیرند .

دستگاههای ثابت که همان گیت های دروازه ای و یا گیت های بازرسی – گیت های مغناطیسی و گیت های بازرسی فردی عنوان میشود در اکثر فرودگاهها و مراکز امنیتی مورد استفاده قرار میگیرد .

این دستگاهها در مدلهای مختلف با قابلیت تشخیص فلزات و یا انواع فلزات شامل فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی ساخته میشود.

منطقه داخل گیت در مدلهای مختلف از 6 ، 8 ، 11 و یا 15 قسمت بصورت عرضی طبقه بندی شده و تا 45 قسمت و برخی بیشتر میتواند تقسیم شود. متدوالترین این دستگاهها بصورت 8 زون – 24 زون و 33 زون میباشند.

در حقیقت تعداد زون ها توانائی تشخیص منطقه فلز را به شما میدهد . و کاربر قادربه تشخیص دقیق محل فلز در فرد بر اساس محل روشن شدن لامپ ها میباشد.


یکی از تفاوتهای بارز این دستگاهها در تشخیص میزان فلز همراه فرد میباشد – بطور مثال دستگاهی که در زندان مورد استفاده قرار میگیرد باید توانائی تشخیص تیغ و یا اشیای برنده بسیار کوچک را دارا باشد . و یا دستگاهی که در مراکز MRI مورد استفاده قرار میگیرد باید توانائی شناسائی انواع فلزات را حتی داخل بدن داشته باشد. زیرا بیمار باید عاری از هر گونه فلزی باشد و در صورت وجود فلز در داخل بدن بیمار ممکن است مشکلات بسیاری را ایجاد نماید – زیرا میدانهای ایجاد شده توسط این دستگاهها بسیار قوی بوده و وجود هر گونه فلز در این میدان باعث اختلال بسیار شدید میشود.

نحوه کار گیت دوازه ای

همچنین در محل های با ترافیک عبوری بالا و رفت و آمد زیاد لازمست تا چندین دستگاه در کنار هم قرار داده شود و کارکرد این دستگاهها نباید روی یکدیگر تأثیر گذارد – لذا در این موارد باید دستگاهها قابلیت تغییر فرکانس را بطور اتوماتیک و یا دستی جهت جلوگیری از اختلال عملکرد داشته باشند.

با پیدایش پردازنده های مدرن به بازار ، گیت های فلزیاب دارای توانمندیهای بسیاری شده اند که از جمله میتوان به سرعت بسیار بالای تشخیص – حذف تداخلات محیطی ناشی از دستگاههای مختلف و تشخیص انواع فلزات آهنی و غیر آهنی – بعبارتی فلزاتی که قابلیت جذب توسط آهن ربا را دارند همچون آهن – فولاد و … و همچنین فلزاتی که توسط آهن ربا جذب نمیشوند همچون مس – آلومنیوم – برنج و …… را دارا میباشند.

این دستگاهها میتواند برای محیط های داخلی و خارجی بر اساس نوع و بدنه محافظ آن ساخته شود.

در دستگاههای فلزیاب دستی از یک سیم پیچ بعنوان فرستنده و گیرنده استفاده میشود و معمولا” فرکانس کارکرد آن بالاتر از محدوده فرکانس صوتی یعنی بیش از 20 کیلوهرتز میباشد.

البنه اکثر این دستگاهها در فرکانس 25 کیلوهرتز کار میکنند و علیرغم کوچکی و سبکی توانائی بسیار بالائی در تشخیص انواع فلزات دارند.

شرکت پیمان گزاران یکی از شرکتهای پیشرو در ارائه انواع تجهیزات حفاظتی و امنیتی در کشور انواع دستگاههای فلزیاب دستی و دروازه ای – گیت های تردد مغناطیسی – فلزیاب های راکتی و خلاصه تمامی تجهیزات فلزیاب در حوزه حفاظتی و امنیتی را ارائه مینماید.

برای بررسی دستگاههای ارائه شده توسط این شرکت میتوانید از سایت شرکت پیمان گزاران دیدن فرمائید.

 

 

error: Content is protected !!